Απόσπασμα από την «Κασσάνδρα»

Απόσπασμα από την «Κασσάνδρα» του Αντ. Παπαδόπουλου 

ΜΑΝΑ

Έμενα στο Βουρνόβα με την οικογένειά μου… Ο μεγάλος γιος μου Αντώνης έφυγε εθελοντής… δεν μπορούσα να φύγω αν δεν γύριζε πίσω… Οι γείτονες στους δρόμους τρέχανε σα τρελοί προς το δρόμο για τη Σμύρνη… Ο άντρας μου δεν μιλούσε… «Αν θες, θα τον περιμένουμε» μου έλεγε με τα μάτια του…  «Δε φοβάμαι» τούχα πει τη προηγούμενη νύχτα… «Οι σύμμαχοι δεν θα μας αφήσουν… Οι Άγγλοι, οι Γάλλοι, οι Ιταλοί, οι Αμερικάνοι –τι νομίζεις;- Θ’ αφήσουν τους Τούρκους να μας σφάξουν ;» Εκείνος δεν μίλησε… Καθόλου δεν μίλαγε τελευταία… Μόνο βούρκωνε…    Και τότε οι γείτονες μου φώναζαν απ’ τα παράθυρα πως φτάνουν οι Τούρκοι και μας καινε… «Τα άλλα σου παιδιά σκέψου» μου φωνάζανε…. Τα άλλα μου παιδιά… Τα άλλα μου επτά παιδιά…  Κι αν γύριζε πίσω ο Αντώνης και δεν μας έβρισκε πουθενά ;    Είχα μουδιάσει…  Γιατί να συμβεί αυτό σε μας ;  Το σπίτι μου γεμάτο πράγματα, τίποτα δεν ήθελα ν’ αφήσω πίσω… Ο άντρας μου σε μια γωνία με κοιτούσε… Κάποια γειτόνισσα πρόλαβε και πήρε το μικρό Βαγγέλη από το χεράκι … Πριν χαθούν μέσα στο πλήθος ο Βαγγέλης γύρισε και με κοίταξε… Ήταν μόλις πέντε χρονώ αλλά με κοίταξε ώριμα, σα μεγάλος… Σαν άνθρωπος που χαιρετά για πάντα σε σταθμό…. Ύστερα όλα έγιναν γρήγορα… Οι Τσέτες έσπασαν τη πόρτα. Τα παιδιά μου ούρλιαζαν. Μας τράβηξαν έξω απ’ το σπίτι. Είχε ήλιο. Θυμάμαι πως ζεστάθηκε το πρόσωπό μου για μια στιγμή. Τα παιδιά μου τσίριζαν… Ο άντρας μου δεν μιλούσε. Μας έστησαν στο τοίχο, κοντά στο παράθυρο με το τζιράνι… Κρατούσα τον Ηλία αγκαλιά. Ακόμα τον κρατάω… Είναι μωρό… Δεν έχει ακόμα χρονίσει… Έτσι θα μείνει. Δεν θα χρονίσει ποτέ… μετά άκουσα πυροβολισμούς… Δεν είδα τίποτα. Το βλέμμα μου καρφωμένο στη γωνία, μην λάχει και προβάλει εκείνη την ώρα ο Αντώνης μου και τον σκοτώσουν και κείνο… Μετά ήρθε το σκοτάδι… Και γω έμεινα με το μωρό μου στην αγκαλιά… Ποτέ πια δεν θα τ’ αφήσω…  Οι άλλοι μπορεί να πρόλαβαν και νάφυγαν … Εμείς μείναμε πίσω….

Σχολιάστε

