Οι απάχηδες των Αθηνών

  

Στην αυγή του περασμένου αιώνα, στις πρώτες δεκαετίες μιας νέας Ελλάδας που αναζητούσε στέρεη γη να στυλώσει τα λαβωμένα πόδια της, εκεί, λίγο μετά τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο, γεννήθηκε, άνθισε και αναπτύχθηκε ένα είδος λυρικού θεάτρου, η Οπερέτα. Γόνος της Ευρωπαϊκής, που ήδη άκμαζε στο Παρίσι, στη Ρώμη και στη Βιέννη, η ελληνική οπερέτα ξεκίνησε τη πορεία της απ’ τα Επτάνησα, γρήγορα όμως υιοθετήθηκε από το αθηναϊκό κοινό και ως εκ τούτου εκφράστηκε μέσα από τον οίστρο σημαντικών καλλιτεχνών της εποχής.

Ένας από τους κύριους εκπροσώπους της αθηναϊκής οπερέτας ήταν ο Νίκος Χατζηαποστόλου. Πλούσιος σε εκφραστικότητα και πρωτοτυπία, με γερά ερείσματα μουσικής παιδείας, μας χάρισε πανέμορφα έργα, εκ των οποίων ένα βρίσκεται σε περίοπτη θέση, στην ιστορία του μουσικού θεάτρου: Οι Απάχηδες των Αθηνών.

Είμαστε στο 1921. Ο Νίκος Χατζηαποστόλου είναι στην ηλικία των 37 χρόνων και γράφει τη μουσική με τη φρεσκάδα ενός έφηβου και την ωριμότητα ενός γέροντα. Η ευαισθησία, ο λυρισμός του, η γλαφυρότητα με την οποία ντύνει το θεατρικό δρώμενο, είναι από τα κύρια χαρακτηριστικά της μουσικής του γραφής. Η κωμωδία και η φάρσα, βασικά συστατικά της οπερέτας είναι παρούσες και στη μουσική του και ξεδιπλώνονται με περίσσια χάρη κι ευρηματικότητα. Συνυπάρχουν δε, αρκετές φορές με το δράμα, το οποίο α-

αναδύεται με έναν καθαρτικό τρόπο.

Στην αυγή του περασμένου αιώνα, στις πρώτες δεκαετίες μιας νέας Ελλάδας που αναζητούσε στέρεη γη να στυλώσει τα λαβωμένα πόδια της, εκεί, λίγο μετά τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο, γεννήθηκε, άνθισε και αναπτύχθηκε ένα είδος λυρικού θεάτρου, η Οπερέτα. Γόνος της Ευρωπαϊκής, που ήδη άκμαζε στο Παρίσι, στη Ρώμη και στη Βιέννη, η ελληνική οπερέτα ξεκίνησε τη πορεία της απ’ τα Επτάνησα, γρήγορα όμως υιοθετήθηκε από το αθηναϊκό κοινό και ως εκ τούτου εκφράστηκε μέσα από τον οίστρο σημαντικών καλλιτεχνών της εποχής

Ένας από τους κύριους εκπροσώπους της αθηναϊκής οπερέτας ήταν ο Νίκος Χατζηαποστόλου. Πλούσιος σε εκφραστικότητα και πρωτοτυπία, με γερά ερείσματα μουσικής παιδείας, μας χάρισε πανέμορφα έργα, εκ των οποίων ένα βρίσκεται σε περίοπτη θέση, στην ιστορία του μουσικού θεάτρου: Οι Απάχηδες των Αθηνών.

Είμαστε στο 1921. Ο Νίκος Χατζηαποστόλου είναι στην ηλικία των 37 χρόνων και γράφει τη μουσική με τη φρεσκάδα ενός έφηβου και την ωριμότητα ενός γέροντα. Η ευαισθησία, ο λυρισμός του, η γλαφυρότητα με την οποία ντύνει το θεατρικό δρώμενο, είναι από τα κύρια χαρακτηριστικά της μουσικής του γραφής. Η κωμωδία και η φάρσα, βασικά συστατικά της οπερέτας είναι παρούσες και στη μουσική του και ξεδιπλώνονται με περίσσια χάρη κι ευρηματικότητα. Συνυπάρχουν δε, αρκετές φορές με το δράμα, το οποίο αναδύεται με έναν καθαρτικό τρόπο.

Ο ίδιος ο δημιουργός ισορροπώντας ανάμεσα στην επτανησιακή καντάδα και το αστικό τραγούδι, ανάμεσα στην ηθογραφία και το κωμειδύλλιο, μας δίνει ένα έργο καθαρά ελληνικό και λαϊκό, έναν πρόδρομο θα τολμούσα να πω, του σημερινού “έντεχνου”…

Οι ρυθμοί που χρησιμοποιεί είναι παρμένοι από την κλασσική μουσική και από την ελληνική παράδοση. Την ενορχήστρωση υπογράφει ο γιος του συνθέτη, Ανδρέας Χατζηαποστόλου, ο οποίος χρησιμοποιεί με αξιοζήλευτη επιλεκτική λιτότητα το μουσικό θησαυρό γνώσεων που διαθέτει και καταφέρνει να εντυπωσιάσει τον ακροατή με την αφαιρετική του αντίληψη.

Τί να πει τέλος κανείς για τις φωνές που χρησιμοποιεί ο συνθέτης ; Ερμηνείες μεστές, γεμάτες ενθουσιασμό και σφριγηλότητα, ξεχειλίζουν από παρορμητισμό και μεράκι…. Από τα γνωστότερα τραγούδια του έργου είναι :

“Ρετσίνα μου”, “Ο αγωγιάτης”, “Πόσο σ΄ έχω συμπαθήσει”, “Σαν όνειρο μαγευτικό” “Μόνο για σένα” και άλλα πολλά. Οι “Απάχηδες των Αθηνών” γνώρισαν την αποθέωση του αθηναϊκού κοινού, αγαπήθηκαν και έγιναν δημοφιλείς, όσο λίγα έργα στη χώρα μας, σε μια εποχή που η Αθήνα προσπαθούσε να κρατήσει την ηθικότητά της, ερωτοτροπούσε κρυφά στα παρτέρια τα δειλινά, έκανε ρομαντικούς περίπατους στο Ζάππειο και… κοκκίνιζαν τα μάγουλά της από ντροπή, κάθε φορά που την σύστηναν…

Γιώργος Κομνάς

Advertisements

Σχολιάστε

Συνδεθείτε για να δημοσιεύσετε το σχόλιο σας:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s